Ahad, 18 Januari 2009

Kemenangan Palestin Adalah Kemenangan Ummah

Segala puji dan syukur milik mu jua ya Allah, di atas limpahan rahmat dan bantuan dari langit , dengannya telah mengangkat musibah yang menimpa umat Islam di Palestin. Selawat dan salam ke atas Nabi yang menghunuskan pedangnya di bumi Ghazzah. Selawat dan salam kepada keluarganya, para sahabat, tabi’in dan umat yang mengikuti mereka hingga Kiamat.

PUK ingin mengucapkan tahniah kepada umat Islam di seluruh dunia dan di Palestin secara khusus di atas anugerah Allah yang maha esa, kemenangan dalam mempertahankan kubu perjuangan Islam di Palestin dan maruah umat dari tergadai. Biarpun harga yang dibayar adalah terlalu mahal namun maruah umat Islam sedunia adalah lebih mahal dan umat Islam di Palestin telah membayarnya bagi pihak umat seluruhnya. Tahniah kepada mereka dan sesungguhnya umat ini terhutang kepada umat Islam di Palestin.

PUK juga mengalu-alukan keputusan kepimpinan Kerajaan Palestin yang diterajui oleh Ismael Haniyyah untuk cenderung kepada perdamaian apabila musuh memperlihatkan kecenderungan ke arahnya. Demikianlah fiqh peperangan dan perdamaian di dalam Islam. Kebijaksanaan kepimpinan beliau dan kekentalan barisan pejuang adalah asset yang hilang dari kepimpinan dunia Islam.

PUK menyarankan agar umat Islam berpuasa sehari dan melakukan sujud syukur bagi menyambut kemenangan umat Islam di Palestin dalam menghadapi serangan kuasa tentera yang keempat terkuat di dunia. Sebagai bandingan, dalam peperangan 1967, gabungan tentera Arab Mesir, Jordan, Suria Dan Iraq hanya dapat bertahan selama 6 hari sebelum tewas kapada tentera Israel. Sebaliknya dalam peperangan ini, pejuang-pejuang Palestin berjaya mengundurkan tentera Israel dalam masa 22 hari.

PUK menyokong saranan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Muhammad agar penjenayah perang diseret dan dibicarakan di Mahkamah Keadilan Antarabangsa. Mereka mengebom orang awam di dalam rumah, tempat ibadat dan hospital dengan alasan-alasan palsu. Mereka melanggar semua undang-undang antarabangsa dan hak asasi manusia di hadapan mata dan telinga PBB. Satu usaha raksaksa ke arah itu hendaklah digerakkan segera dan hendaklah digerakkan sekarang. Moga tragedi ini menjadi tragedi terakhir kepada Umat Islam.

Dan segala pujian adalah milik Allah tuhan semesta alam.